Huurrecht is mensenwerk

Huurrecht is mensenwerk

Of het nu gaat om renovatie en verduurzaming, of verdichting van uw woningaanbod door middel van sloop/nieuwbouw. In alle gevallen blijft het mensenwerk waarbij het huurrecht een belangrijke rol speelt. Niet alleen voor u als verhuurder of aannemer, maar ook voor de bewoners. Dat maakt van huurrecht mensenwerk, waarbij alle partijen rechten en plichten hebben zolang het project duurt.

Met een certificaat huurrecht bij groot onderhoud, renovatie en herstructurering op zak zorgen we ervoor dat alle rechten en plichten netjes zijn afgedekt gedurende de looptijd van uw project. Vooraf tijdens het draagvlak traject door in de bewonersinformatie alle noodzakelijke details te vermelden en transparante communicatie, en in latere fasen o.a. door de huurder te wijzen op zijn plichten of door de huurder te helpen bij het verhuizen naar een tijdelijke rustwoning.

De impact van huurrecht voor de woningcorporatie

Voor u als verhuurder, of als aannemer in opdracht van de verhuurder, speelt huurrecht een grote rol in het slagen van het project. Daarnaast is het ook een uitgelezen kans om een positieve indruk bij uw huurders achter te laten. Vanuit het huurrecht zijn er minimale vereisten om aan te voldoen, zoals 70% bewonersparticipatie, het bieden van gelijkwaardige voorzieningen wanneer bewoners bijvoorbeeld hun keuken of badkamer niet kunnen gebruiken, maar het biedt ook een kans om (wanneer mogelijk) een stap extra te zetten door bijvoorbeeld een tijdelijke of rustwoning te bieden wanneer dit niet verplicht is.

Als onafhankelijke partij op ieder project verbinden wij van ADSocius altijd de belangen van de verhuurder, de aannemer en de huurder op basis van huurrecht en de aanwezige mogelijkheden. Onze onafhankelijke rol is vaak de basis van een vertrouwensband met de verhuurder, door deze te combineren met transparante en begrijpelijke communicatie zijn we in staat om uw belangen en planning te waarborgen terwijl de huurder tevreden is.

Wanneer nodig en mogelijk zetten we ook een stap extra om eventueel bestaand wantrouwen, gebaseerd op bestaande klachten, van de bewoner weg te nemen of er zorg voor te dragen dat deze geen belemmering vormen tijdens de werkzaamheden.

Voorafgaand aan de werkzaamheden dragen we er zorg voor dat de informatie, die naar de bewoners verstuurd wordt, maar ook het sociaal plan afgedekt zijn volgens het huidige huurrecht. Zo zorgen we er samen met de verhuurder en aannemer voor dat alle werkzaamheden zijn opgenomen en dat vooraf duidelijk is welke werkzaamheden verplicht zijn en waar bewoners/huurders nee tegen mogen zeggen.

Door dit vooraf te waarborgen voorkomen we problemen achteraf. Als de werkzaamheden op een later moment aangepast moeten worden, of als er extra werkzaamheden zijn die niet vooraf bekend waren, dan betekent dit dat er opnieuw een draagvlaktraject gestart moet worden.

Tijdens dit traject lopen de werkzaamheden vertraging op en dat is onwenselijk voor alle partijen.

In het geval van een sloop-nieuwbouw project helpen we de bewoners informeren over hun rechten en plichten bij het verhuizen naar een nieuwe woning en de (on)mogelijkheid om later terug te keren naar de nieuwbouw woningen. Gebaseerd op o.a. de regels rondom passend toewijzen.

Wat betekent huurrecht voor de bewoner/huurder?

Werkzaamheden aan een woning zijn vaak ingrijpend voor de bewoner van het pand, daarom vinden wij het belangrijk dat huurders tijdig en transparant geïnformeerd worden over wat zij kunnen verwachten, wat hun plichten zijn, maar vooral ook waar zij recht op hebben.

Een voorbeeld is het traject van bewonersparticipatie en het behalen van minimaal 70% akkoordverklaringen. Wij behalen dit door de bewoners in begrijpelijke taal te informeren over de werkzaamheden, door hun vragen geduldig en begripvol te beantwoorden, maar ook door duidelijk te maken wanneer een bewoner nee mag zeggen tegen (een deel van) de werkzaamheden.

Het eindresultaat is niet alleen een hoog percentage akkoordverklaringen, maar ook een vertrouwensband met de bewoners die later in het project vaak van pas komt als er nieuwe vragen of soms zelfs klachten zijn. Het helpt hierin ook dat wij van ADSocius altijd optreden als onafhankelijke partij, waardoor bestaande kwesties tussen huurder en verhuurder geen obstakel meer vormen.

Tegelijkertijd speelt huurrecht soms ook een minder prettige rol voor de bewoners, bijvoorbeeld in het geval van zelf aangebrachte voorzieningen die (tijdelijk) weggehaald moeten worden, of die na de werkzaamheden niet meer teruggeplaatst kunnen/mogen worden. Een goed voorbeeld hiervan is de populaire video deurbel die tijdens werkzaamheden aan de gevel niet kan blijven hangen.

Ook in de uitzondering waarbij een bewoner geen medewerking wil verlenen aan verplichte werkzaamheden, zoals het geval is bij groot onderhoud, speelt huurrecht een belangrijke rol. Vanzelfsprekend proberen we de obstakels vooraf weg te nemen voor deze een probleem vormen, maar wanneer nodig informeren we de bewoner over zijn/haar plicht om mee te werken en de juridische gevolgen van weigering.

Scroll naar boven